Har jag sagt att jag är klantig?

september 11, 2008

Mobilhelvetet ringer samtidigt som jag hör Fridhemsplan ropas i högtalarna.

– Fan i helvete, jävla, kuk, skit.

Jag hittar inte svaraknappen på min nya mobil (som jag fått för att den andra tog sig ett vattenbad – remember?). Jag krånglar mig förbi alla passagerare och går av vagnen. I samma sekund som min andra fot passerar dörröppningen kommer jag på att min resväska står kvar på tåget. Då smäller dörrarna igen.

Jag ringer syrran.

– HELVETE! Jag glömde väskan på tåget (ja, jag kan inte säga tunnelbana utan jag säger tåg eller spårvagn och jag ger fan i om det är fel i Stockholm) och det åker! VAD GÖR JAG?

– Eh … vilken linje var det?

– BLÅ, nej grön, nej blå … nej, grön! JAG VET INTE! Jag måste lägga på! Hej då!

Jag springer fram till närmaste anslagstavla och letar efter något vettigt nummer till SL. Och hamnar i kö.

Vill du kopplas till en jävla telefonist tryck ett (De sa inte jävla telefonist, det var jag som gjorde). Jag trycker ett. Vill du prata med telefonisten om gruppresor tryck 1, tidtabeller tryck 2 … VAD FAN! Jag lägger på när jag ser att ett nytt tåg komma in och springer andfådd fram till föraren (som måste trott att jag tänkte bjuda honom på middag med tanke på paniken i mina ögon).

– VAR GICK DET FÖRRA TÅGET?

– Jag kan titta … Åkeshov ser det ut som.

– HUR KOMMER JAG IKAPP DET JAG HAR GLÖMT MIN VÄSKA OCH JAG MÅSTE FÅ TILLBAKA MIN VÄSKA FÖR MITT SMINK ÄR I MIN VÄSKA OCH JO JUST DET DATORN MEN SKIT I DEN HUR KOMMER JAG TILL TÅGET?

– Hoppa på här så ska jag prata med den lokföraren/konduktören.

– OKEJ. KÖR, KÖÖÖÖR, KÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!

Han ringer upp det andra tåget som ska vänta i Åkeshov. Åkeshov liksom? VIlken jävla människa åker dit? Jag har aldrig ens hört talas om stället.

För att göra en lång historia kort lyckas jag komma ikapp tåget (vilket är helt obegripligt) och hämta min väska som stod kvar. Tack gode gud.

Efter att ha kastat mig mellan vagnar, skrikit på två SL-kontrollanter, åkt tåg med mord i blicken (det är tur att man är iskall i lägen när det gäller), fått en SL-kontrollant att ropa upp i högtalarna på tåget att han önskar oss en trevlig resa men hoppas att jag ska hålla bättre koll på mina väskor i framtiden, var jag tillbaka på Fridhemsplan ungefär en timme försent.

Tack gudskelov kan jag fortsätta sminka mig i framtiden också.

Lämna en kommentar