FRA

juni 18, 2008

Jag är uppriktigt sagt jävligt rädd.

Det är alltför många som inte förstår konsekvenserna, och alltför få som förstår dem som får utrymme i medierna. Tänk om alla skulle inse hur den här lagen påverkar vår integritet eller att företag kan komma att dra sig från att någonsin kliva in på den svenska marknaden (eller stanna kvar). Tänk om alla förstod att i värsta fall är det här ett hot mot den svenska välfärden.

Att inte var man och kvinna bryr sig skrämmer mig.

Det skrämmer skiten ur mig att FRA kontaktade Exets företag och kräver att få deras krypteringsalgoritmer så att ingen längre ska kunna kryptera information på nätet. Hotet var att FRA skulle stoppa deras företags exporträttigheter.

Det skrämmer skiten ur mig att FRA har rätt att sälja informationen till bolag utomlands (exempelvis musikbolag, filmbolag) och sälja ut de svenskar som besöker torrentsajter. En miljon svenska laddar olagligt ner musik/filmer – om någon så är det väl svenska staten som ska sätta dit dem. För ingen vill väl ha läskiga USA i hasorna?

Det skrämmer skiten ur mig att FRA ska lägga in 250 000 sökord som ska ringa in tänkbara terrorister. Vilka terrorister? Och vilka blir sökorden? Blir ord som ”hata” eller ”dö” klassade som oroväckande kommer i alla fall jag att få FRA efter mig. (J”ag hatar den jäveln, hoppas han dör” – senast i dag.)

Det skrämmer skiten ur mig att FRA:s nästa steg i utvecklingen kan bli att öppna post som skickas till och från utlandet (hur ska de annars spåra de terrorister som inte mejlar/ringer?).

Det skrämmer skiten ur mig att Sverige numera inte är en demokrati, utan ett land där de beslutsfattande håller Fredrik Reinfeldt om ryggen. Att nej-sägare hotas till att bli ja-sägare, eller rent av förbjuds att rösta.

Det enda jag hoppas på, det enda som kan rädda oss (mig, dig) är att vi implementerar alla sökord (de 250 000 st) i alla mejl som skickas inom/utom Sverige och att FRA därmed får så mycket information nerkörd i halsen att de aldrig, aldrig kan göra något med den. 

1984 är ett uttjatat tema i debatten, men inte oviktigt i sammanhanget. Hur kommer det sig att Sverige (!) ska vara det landet med de hårdaste lagarna (det brukar trots allt vara USA som har storighetsvansinne)?

Hur kommer det sig att krypterad information (kontoinformation, hemliga källor till journalister, brottsmål – listan kan göras lång) ska få möjlighet att hamna i felaktiga händer?

Stackars Federley och Johansson som nu blir nerbuade av sina väljare för att de bytt sida. Nej, det är inte ett dugg synd om dem. Stackars oss i stället. Stackars oss.

Läs mer på Stoppa FRA-lagen.nu, Annie Johanssons uttalande, bloggosfärens åsikter, uppgörelsen i sin helhet samt riksdagens information.